Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om Nelly dean - Sida 1 av 2

?I was anxious to keep her in ignorance? : - berättarperspektiv och makt i Emily Brontës Wuthering Heights

Denna uppsats redogör för och undersöker berättarperspektiv och maktrelationer i Emily Brontës roman Wuthering Heights. På vilket sätt läsaren tar del av romanens komplexa berättande, om det är samma berättare genom hela romanen eller om det skiftar, vilka maktrelationer som existerar mellan romangestalterna och förhållanden mellan makt och berättarperspektiv undersöks genom analys av verket..

Jag drar ett streck / skriver alfabetet : Exilen som katalysator för Nelly Sachs lyrik

German-Jewish Nobel Prize laureate Nelly Sachs is remembered for her poetry written while in exile in Sweden. In this essay I have tried to examine how the exile situation shaped her poetry and what different kinds of stages the poetry went through. For example - how it went from being dark and painful when concerning the holocaust, into light and hopeful with reconciliation during the last years of her life.The exile turned out to be a catalyst to her poetry..

Mode på nätet : En studie om hur nätbutiker marknadsför sig genom bloggar och andra sociala medier

This thesis examines how online fashion retailers utilize blogs and other social media in their marketing process. The study is focused on internet retailer Nelly and how they make use of fashion blogger Kenza in their marketing. Drawing on Kawamura?s fashion-ology theory, the study emphasizes the new role of the fashion bloggers in the fashion system, and illustrates their consumption power vis-a-vis the retailers, the consumers, each other and the whole industry as such.    .

Kundtillfredsställelse - En undersökning kring hur olika försäljningsstrategier skapar kundtillfredsställelse inom e-handel

E-handelns omsättning ökar ständigt, i snabbare takt jämfört med den traditionella detaljhandeln, var av kläd- och skobranschen utgör den näst största andelen försäljning via e-handel. Tack vare e-handeln kan man konsumera vart man än befinner sig, när som helst och få tillgång till ett bredare sortiment. Svårigheter inom e-handel idag är framförallt att hitta metoder för att ersätta den personliga försäljning och service som finns i en traditionell detaljhandel. För att bli ett framgångsrikt företag inom e-handel gäller det att skapa en god och långvarig relation med konsumenterna, annars gör ett konkurrerande företag det. Således kan man dra slutsatsen att för att hålla sig konkurrenskraftig och skapa eller behålla en stark position på marknaden krävs det för företagen att dels attrahera nya kunder men framförallt hålla hårt i dem man redan har.

Hoppsan, lagret är fullt..!

Ett snabbare mode med allt kortare produktlivscykler tvingar företagen att hitta nya sättatt interagera med sina kunder på för att skapa långvariga relationer. Nya aktörer pådistanshandelsmarknaden, både svenska och utländska, ökar konkurrenssituationen för debefintliga e-handlarna som utmanas både prismässigt och modemässigt. Konsumenternaär idag mer krävande och mer medvetna om pris och kvalitet, vilket gör attdistanshandelsföretagen pressas till förändrig för att locka kunder.Sociala medier har tagit allt större plats och genom word-of-mouth sprider privatpersonersina åsikter och erfarenheter kring produkter och företag. Företagen måste använda sig avden nya typen av marknadsföring för att på bästa möjliga sätt vara konkurrenskraftiga.Även webbshoppen, som inte bara fungerar som butik utan också sommarknadsföringskanal, påverkar kunden inför ett eventuellt köp.Idag produceras betydligt mer än vad som säljs, vilket skapar ett överskott av produktersom är svårt för företagen att göra sig av med. Slow-movers brukar reas ut, trots attföretagets image och status påverkas negativt.Med den här bakgrunden i åtanke, har vi i vår uppsats arbetat utefter syftet att undersökaoch analysera problemet för att finna möjligheter för Nelly att minska sina slow-movers.Vad kan producenterna erbjuda Nelly samt vad kan företaget i sin tur erbjuda kundernaför att lösa problemet?Våra intervjuer med anställda på företaget visar att de strävar efter att interagera mer medsina kunder, både genom communities och genom bloggar.

Från 50-tal till 50-tal -Ung rebell och dess efterföljare

Uppsatsen beskriver tiden kring 50-talet för att genom detta visa den ungdomskultur som då uppstod. När filmen Ung rebell hade premiär 1955 var den en föregångare inom filmbranchen genom att gestalta ungdomskulturen på ett nytt sätt. Uppstasen analyserar denna film, Sista natten med gänget (1973), samt Grease (1978) för att visa vilka verktyg som används för att visa ungdomskulturen under denna tid. En del av analysen är att påvisa bilens roll i ungdomskulturen i film gesaltad under och strax efter 50-talet..

Hur arbetar rektorn med sitt ledarskap gällande värdegrunden?

Sammanfattning Syftet med vår studie är att studera hur fyra rektorers värdegrundsarbete kan analyseras utifrån några av Andy Hargreaves och Dean Finks dimensioner för ett hållbart ledarskap. I vår studie har vi valt att använda Hargreaves och Finks tre dimensioner som ?vår? teori. Som metod använder vi oss av intervjuer. Då vi värnar om rektorernas integritet för att de är offentliga personer är rektorerna anonyma i studien.

Nelly, monsteragenten & Kalles nya klänning. : En studie om hur genusperspektivet används i böcker för åldrarna 6-9 i boklådor från stadsbiblioteket i Karlstad kommun.

This work addresses how the book boxes that are shipped to different schools, that don?t havelibraries themselves, from the city library are composed in Karlstad municipality and whatbooks they may contain. A case study is made to find out which books can be included in theboxes. An interview with staff from Karlstad City Library is made and two different kinds ofbook boxes are analyzed. There is one book box with children books that have a genderperspective and one with fiction children books.The books are analyzed and the conclusion of this work is that it is important to know whatthe children are reading and how books can influence them.

Kommunikationsproblem och bemötande inom referenssamtalet

This bachelor thesis is about communication problems and treatment during the reference interview. The purpose was to investigate the reasons of why users? information needs are not always understood by the librarian and what to do about it. I have also investigated what kind of skills that can be useful for librarians to have and how a librarian can act in a way that makes the user feel welcome during the reference interview. The method I used was a literature study and an own study through interviews of library users.

SLASH : en kvalitativ undersökning om vad homoerotisk fanfiction kan vara ett uttryck för

The following study is a qualitative combination of textual analysis and interviews concerning the subject of slashfiction. Slash is a sub-category to fanfiction, which essentially means non-professionally authored short stories about already existing characters and environments, for example from TV-shows, movies or books. These stories are available on the internet. The main point is to pair two of the male characters together in a sexual relationship. According to previous studies, 90 percent of all fanfiction writers are female and this percentage is probably even higher when it comes to slash.I have looked into what these stories can be an expression of, by analyzing the construction of gender, sexuality and relationships using the following three questions:Is slash a quest for an ideal equal and romantic relationship?Do these stories represent a resistance against established norms regarding gender and sexuality?What role does transcendence of boundaries play in slash? I have used stories that are derived from the American TV show Supernatural, which generally try to explore the relationship between its protagonists, the brothers Sam and Dean Winchester.  The result gives a somewhat divided picture of slash, as some stories clearly break with traditional gender norms while others seem to uphold them..

Vad påverkar användarens förtroende inom e-handel ? en undersökning med fokus på omdömessystem

Att skapa förtroende har visat sig vara en utmaning för företag inom e-handel. Syftet med studien är att ta reda på hur omdömessystem kan komma att påverka en användares förtroende och lyfta fram en möjlig förtroendekomponent i utformningen av en pålitlig e-handelsplats.Ett kundbaserat omdömessystem är en interaktiv försäljningskomponent som erbjuder kunder att dela och ta del av andras omdömen, åsikter, tankar och tidigare erfarenheter kring en produkt. De huvudbegrepp som behandlas i studien är omdömessystem, e-handel, förtroende och användbarhet.Studien utformades utifrån en kvalitativ forskningsmetod i syfte att få en djupförståelse inom området. Den empiriska insamlingsmetoden genomfördes i form av intervjuer som baserades på användbarhetstester ur sex olika användarperspektiv. Uppgifterna utfördes på två webbplatser, nelly.com och madlady.se, en webbplats med omdömessystem och en webbplats utan omdömessystem.I analysen ställdes den empiriska insamlingen mot den teoretiska referensramen för att skapa ett mönster och underlätta slutsatsen av studiens huvudfråga.Slutsatserna baserades på att utifrån delfrågorna besvara huvudfrågan och hur användarens förtroende påverkas i användningen av ett omdömessystem.Studiens reslutat understryker att omdömessystem är en förtroendeingivande komponent och möjliggör att användare på ett mer säkert och tryggt sätt kan handla över nätet.

Övervakning och styrning : En kritisk studie av ICA:s relationsmarknadsföring

I samband med en ökad konkurrens och ett allt större mediabrus så använder företag sig av nya metoder för att locka konsumenterna till sig och kunna behålla dem. En av dessa metoder är relationsmarknadföring, där företaget på olika sätt försöker skapa en form av relation med kunden med målet att skapa en kundlojalitet. Syftet med uppsatsen har varit att kritiskt analysera relationsmarknadsföring utifrån ett maktperspektiv. Med anledning av det har en fallstudie genomförts av ICA Sveriges användning av CRM (Customer Relationship Marketing), som är en variant av relationsmarknadsföring. Studiens metodologiska ansats har varit kvalitativ och materialet har samlats in genom intervju och skriftliga källor.

Erikjansarna : relationen ledare, förkunnelse och kvinnor åren 1840-1846

I min jämförelse mellan forskarna Emil Herlenius och Cecilia Wejryd har jag undersökt i huvudsak tre delar, Erik Jansson som ledare, syndfrihetsläran samt Janssons relation till erikjansarna, och då i synnerhet till de kvinnliga anhängarna. Det som skiljer sig väsentligt mellan de två forskarna är deras syn på vilka anhängarna var. Wejryds hushållsdimension ger en helt ny insikt och förståelse för Janssons relationer, i huvudsak till de kvinnliga anhängarna. I Janssons budskap och förkunnelse och då i huvudsak syndfrihetsläran som jag studerat skiljer sig inte forskarna åt, åtminstone inte vad gäller innehållet i läran.Däremot ser forskarna olika på hur och när dessa idéer växte fram hos Jansson. Herlenius menar att Jansson i tidiga år ifrågasatte och tog avstånd ifrån uppbyggelselitteraturen och att hans egen kristendomstolkning med syndfrihetsläran var utvecklad redan före den första Hälsingeresan i januari 1843.

Alla ska lyckas i klassrummet : En bild av en inkluderande matematikundervisning

The purpose of this study is to gain a deeper understanding of how teachers and other people working with mathematics in a school context perceive inclusion in terms of education. In addition,the purpose is to describe their experiences of inclusive education in mathematics and to identify factors of importance for an inclusive approach to teaching mathematics. The starting point was the significance of inclusive education as regards the education system and research on the implementation of inclusive education internationally and in Sweden. The theoretical approach is founded in a special education perspective on teaching and the theory of optimal experience. The people interviewed for this study are directly or indirectly involved in the teaching of mathematicsat a school that explicitly works from an inclusive perspective.

Det virtuella provrummet : En jämförelse mellan två klädexponeringsverktyg på webbshoppar och hur dessa påverkar konsumenten

I dagens samhälle har många fysiska klädbutiker även öppnat webbshoppar. På en webbshopp kan det vara svårt att framställa känslan man får när man är i en fysisk butik där man har möjligheten att känna på materialet och prova varorna. Detta kan bidra till att det blir svårt att känna sig säker på klädköpet.Syftet med denna undersökning är att få en djupare förståelse över hur två olika klädexponeringsverktyg på webbshoppar kan bidra till att användaren kan känna sig tryggare i sitt köp. Vi vill även undersöka om eller hur konsumenten identifierar sig med modellerna som visas i klädexponeringsverktygen. Verktygen vi valt att undersöka är H&M:s Dressingroom samt Nelly:s Catwalkvideo.

1 Nästa sida ->